Irshaad & Tanisha exploring the world and getting lost in beautiful places

Update van de afgelopen dagen

Hallo allemaal,

De internetverbinding is hier niet zo goed dus heb ik even geen nieuwe update kunnen plaatsen, maar we zijn er nog hoor. Gezond en wel. Afgelopen 2 dagen was het erg warm, de zon brandde ook best wel. Vandaag zal het 44C worden dus we zijn benieuwd hoe we daar doorheen komen.

Donderdag waren we van plan om naar het plaatsje Side te gaan, omdat er daar ruïnes te bezichtigen zijn. We gingen dus al vroeg op pad en zouden de bus daar naar toe pakken. Laat ik één ding zeggen, hier in Alanya is van alles goed geregeld, behalve de busjes. De chauffeurs spreken geen engels, ze willen alleen dat je bij ze in de bus stapt. We hebben dus met 2 busjes een hele wereldreis door Alanya gemaakt (wat op de berg nog eens dood eng was!!!) om vervolgens toch niet op plaats van bestemming aan te komen. Het was zo warm en vermoeiend dat we toen maar besloten om gewoon naar het strand te gaan en op een andere dag naar Side te gaan. Het was al de planning om na Side naar het Kleopatra strand te gaan. Toevallig is dat waar we toen uitkwamen met het busje, dus gingen we daar maar naar toe. Op dat moment was het al vreselijk heet en daardoor was het zand ook gloeiend heet. Het leek wel alsof we op hete kolen liepen. Natuurlijk waren wij weer de enige “bruine mensen” tussen alle Nederlanders en Duitsers. Daardoor werden we ook best wel vreemd aangekeken, maar ach..wat maakt het uit. We zijn eenmaal op vakantie. Nou, zoals ik al zei het zand was gloeiend heet. Met als resultaat dat ik me dus onder m’n voeten heb verbrand. Gelukkig had ik geen blaren. Ook Irshaad had behoorlijk pijn aan zijn voeten. Kan je je voorstellen dat dit alles gebeurde terwijl we nog niet eens 5 meter over het zand hadden gerend! Het water was wel lekker. Niet te koud, wel even wennen in het begin. De golven waren ook behoorlijk ruw (ja..middellandse zee..) en het was heel erg zout! Het was wel even leuk, maar we hadden het al gauw gezien, mede dankzij de hitte en de reis met het busje. Ik kon naderhand niet meer goed lopen door de pijn dus hebben we maar gauw een taxi gepakt. Voor ong. 14 lira (7euro) waren we weer bij het hotel. Je kan je wel voorstellen dat we toen tijdens de hitte van de dag gewoon lekker eerst binnen zijn gebleven om af te koelen en wat uit te rusten. Pas ’s avonds zijn we weer even op pad gegaan en wat gaan lopen. Onderweg was er een show met kinderen die gingen zingen en traditionele dansen uitvoerden. Dat was wel heel mooi om te zien. Even nog langs het strand gezeten hier bij ons. Lekker koel en de sterrenhemel was prachtig om te zien. We zijn vervolgens wel vroeg gaan slapen, omdat we vrijdag een excursie hadden gepland waarvoor we vroeg uit ons bed moesten.

Op vrijdag hadden we ons wel verheugd. Om 08.45u ’s ochtends zouden we op een Alanya citytour gaan. Die was volledig georganiseerd door Sunweb. Om 08.45u werden we door een busje opgehaald (met een groep andere mensen van andere hotels) en vervolgens kregen we een grote rondleiding door Alanya. We hadden 2 reisleiders, Dyana en Ismail. Dyana is een reisleidster van Sunweb, die komt ook bij ons hotel en Ismail is een staats reisleider. Zij vertelde alles over de omgeving en hij gaf informatie over de geschiedenis en hoe het er in Turkije allemaal aan toe gaat. Hele leuke reisleiders waren het. Ze vertelden heel veel en heel leuk en ze konden alle vragen beantwoorden, omdat ze alle excursies een keer zelf hebben gedaan, dus vertelden ze uit eigen ervaring. Vooral Ismail was erg grappig om naar te luisteren. Hij sprak heel goed Nederlands (ook al klink hij als een Belg) en het leek wel alsof hij een leraar was. Alles werd haarfijn uitgelegd (beetje geschiedenis en aardrijkskunde leek het wel). De tour begon op het Kleopatra strand op een gedeelte waar je de west kant van de burcht op de berg goed kon zien. Dit is de enige plek waarvan je de burcht van de west kant kon zien. Ook werd er verteld dat het Kleopatra strand een cadeau aan Kleopatra was en vandaar dus de naam. Vervolgens ging de tour verder naar de oostkant van de berg met de burcht. We reden met busje en al de berg op. Gelukkig heb ik geen last van hoogte vrees, maar de manier hoe de mensen rijden is dood eng en dan ook nog de berg op…ik hield mn hart wel vast. Ik kon me al voorstellen hoe mama zich zou voelen in de bus, haha! Op een heel mooi punt op de berg stopten we en kregen we weer een stukje geschiedenis. Maar het mooiste van alles was het uitzicht op dat punt. Je kon de hele stad Alanya zien en het was adembenemend. Als je daar staat en de wind voelt en de zee en de bergen om je heen ziet is het net alsof je je nooit meer stress kan voorstellen. Zo mooi en rustgevend is het. We hadden daar wel uren kunnen blijven staan. Na deze tussenstop gingen we beneden aan de berg een kopje turkse bloementhee dringen en daarna ging de tour weer verder door de stad heen en op weg naar een andere berg (die wij vanuit het appartement kunnen zien). Ook daar gingen we omhoog, dit keer nog hoger (340m) en kwamen we uit op een soort panoramadek. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar van daaruit was het uitzicht nog mooier!!! We zagen daar letterlijk alles en toen voelden we wel hoeveel we eigenlijk misten in ons drukke leventje in de grote stad Amsterdam. Het leek wel alsof de tijd stil stond en je gewoon de ruimte gaf om even te genieten. Helaas moesten we weer verder en kwamen we bijna aan het einde van de tour. We reden de stad in (Attaturk boulevard) daar werden ons nog eens de leukste winkeltjes en plekjes aangewezen en de tour eindigde in een goudhandel. Een hele mooie juwelier die alleen goud verkocht. We kregen ook de kans om daar goud te kopen, maar het was vreselijk duur (en de prijs was ook nog eens in euro’s) dus voor ons was het “kijken, kijken, NIET KOPEN!”. Tegen het eind van de tour was het al bijna 13u ’s middags. Erg warm dus. We werden weer netjes afgezet bij het hotel en hebben weer de warmste uurtjes binnen doorgebracht. Irshaad is nog wel op pad geweest, maar ik bleef lekker in de airco kamer. ’s Avonds om 19.00u had de hoofdrecepionist waarschijnlijk ook eigenaar) van het hotel een tafeltje voor ons gereserveerd in het Maren Hill restaurant. Die hoort bij het hotel, maar bevindt zich op de berg in het kasteel. We werden gratis met een busje naar de berg gebracht (deze meneer reed als een gek..ik was bang dat we daar niet heelhuids aan zouden komen) om eerst de zonsondergang te zien. Heel erg mooi! En daarna werden we naar het restaurant gebracht. Die was aan de rand van de berg in de open lucht waardoor er ook hier een prachtig panorama uitzicht was over de stad. We hebben het donker zien worden en de lichtjes aan zien gaan. Ook hebben we er heerlijk gegeten (vers gebakken turkse pannekoek met verschillende sauzen (krijg je altijd vooraf, lijkt beetje op roti maar heel luchtig), gebakken mozzarella balletjes met tomatensaus, loempia’s, ik had biefstuk met patat, rijst en groente, irshaad had kip met patat rijst en groente) totdat we echt niet mzaeer konden. Er was geen ruimte meer voor het toetje (we waren namelijk vergeten dat we eerst brood zouden krijgen). We hadden zoveel gegeten en gedronken, maar toch hadden we in totaal maar €50,- besteed dus het viel reuze mee. De bediening was heel snel, heel goed en ze waren erg aardig, het uitzicht was adembenemend en het eten was heerlijk. Dus we hadden echt waar voor ons geld gekregen. Tegen de tijd dat we klaar waren, was het al bijna 22u. We waren helemaal moe van het eten. De bedoeling was om vandaag lekker een beetje uit te slapen, omdat onze planningen pas in de middag waren, maar helaas kreeg Irshaad bericht dat zijn uitstapje naar 08.05u in de ochtend was verschoven dus moesten we weer vroeg op. Ik zit nu dus alleen binnen te wachten tot hij terug komt en vanmiddag om 15u ga ik eventjes weg. Dus later laat ik wel weten wat we hebben gedaan.

Het is jammer dat we niet zo lang en zo vaak kunnen bellen, dus we vinden het echt leuk om jullie berichtjes te lezen en op de hoogte te blijven van hoe het in Nederland is. Laat wat van jullie horen!!!

Irshaad & Tanisha

p.s. Hey ShaĂŻf, hoe gaat het met je? Mis je ons een beetje? Leven Gizmo en die ps3 nog? We hebben je berichtjes gelezen. Je had het hier echt leuk gevonden hoor. Zeg maar aan mama en papa dat jullie ook hier moeten komen. Met ons gaat het goed. Het is hier heel leuk en mooi. Het begint nu wel steeds drukker te worden met toeristen, maar we vermaken ons wel. Maandag gaan we naar een grote markt, daar gaan we kleren kijken. Ze hebben leuke kleren dus we zullen kijken wat we voor je kunnen vinden. Doe je voorzichtig en geen herrie schoppen thuis, he! Doe de groetjes voor ons aan iedereen daar en veel plezier in Zoetermeer vandaag!

mama

een avontuur beleven jullie daar. Jullie zijn zeker blaka geworden. Goed insmeren hoor. Wel leuk om te weten wat jullie doen en beleven. En de bustours...je hebt gelijk, ik zou waarschijnlijk steeds gillen in de bus net als bij een attractie, hahaha. Maar voorzichtig hoor. En waar is Irshaad gegaan dan. Jullie moeten zoveel mogelijk samen iets ondernemen hoor. Ga jij ook alleen winkelen straks?
Wij maken het goed hier. Het regent alleen maar. Later gaan we naar Zoetermeer, pa is eerst naar Nunspeet. ShaĂŻf is nu naar Sander gegaan.
Veel plezier en tot een volgende verhaal.
mama, pa en shaif

Shaif

Haha,
Ik zal echt geen herrie schoppen hoor en gismo heeft het naar zijn zin hij eet volop en de ps3 is mn beste maatje :p. Het gaat goed hier en 'k zal ma & pa de groeten doen.

Shaif