Irshaad & Tanisha exploring the world and getting lost in beautiful places

Aankomst in Turkije

Wat een dag! Wie denkt dat het een korte reis was om hier naar toe te komen heeft het goed mis. Het heeft uiteindelijk bijna 8 uur geduurd. Als eerst bijna 3,5 uur in een klein vliegtuig. Voor mij geen probleem, want ik ben zelf klein. Maar Irshaad zat een beetje gepropt in een klein stoeltje met nauwelijks beenruimte, erg comfortabel dus! Het was wel erg spannend, omdat het voor hem de eerste keer in een vliegtuig was. We zaten naast het raam dus we konden goed zien wat er buiten gebeurde. Erg mooi uitzicht toen we eenmaal opstegen en boven de wolken terecht kwamen. Het mooie gouden ochtendzonnetje en witte wolken heetten ons alvast welkom op deze reis.

De vlucht verliep goed. Geen rare dingen. Van boven af was er veel uitzicht op de landen waar we overheen vlogen (op Griekenland na weten we niet precies welke dat precies waren). Toen we eenmaal Turkije naderden en begonnen te dalen zagen we al een prachtig landschap met erg veel zee en bergen. Het landen verliep heel rustig, alleen hadden we wel een beetje oorpijn en waren we daarna een uur doof. Vanaf dat punt wisten we even niet zo goed wat we moesten verwachte, want de piloot gaf ons een waarschuwing dat het ten strengte verboden was om foto's te maken of te filmen op het vliegveld. Eenmaal uit het vliegtuig kwamen we terecht op een heel mooie en moderne luchthaven. Als eerst moesten we langs de douane voor paspoort controle. Hier stonden we in de rij met een heleboel Duitsers, Nederlanders en Slowaken en waarschijnlijk waren wij de enige Hindoestanen.Na 15 minuten in de rij gestaan te hebben kom je terecht bij een douane-man die je nogal streng aankijkt, druk door je paspoort bladert om vervolgens te zeggen dat we naar het visa-loket moesten. Visa? Dat was ons van te voren niet gezegd..dus wij daar naar toe. 2 'viza's'voor €30,- en vervolgens weer terug in de rij die nu nog langer was! Toen we eindelijk door de douane heen waren gingen we de koffers ophalen. Gelukkig ging dit heel snel, want toen we bij de band aankwamen zagen we onze koffers direct voorbij komen (tot groot ongenoegen van mensen die daar al een tijdje stonden te wachten). Hierna dachten we dat de koffer nog gecontroleerd moest worden, maar bij de uitgang stond er een groot bord met 'Hebt u iets aan te geven?' met daarachter een scan, zo niet dan mocht je gewoon doorlopen en anders moest de koffer wel even door de scan. Ik heb zo het idee dat helemaal niemand van de duizenden mensen iets had aan te geven.

Dat was het dan, de deuren gingen open en een deken van warmte kwam gelijk over ons heen. Even waren we verblind door het zonlicht en daarna zagen we een heleboel mensen op een rij staan met bordjes in hun handen. Wij werden door een mevrouw van Sunweb doorverwezen naar een bus die ons naar het appartement zou brengen. Een redelijk grote groep van de mensen uit het vliegtuig kwamen in die bus terecht, met Hamza als tijdelijke reisleider die heel goed zijn best deed om Nederlands te praten. De rit duurde bijna 2 uur, want het appartement is 130km verderop. Gelukkig hadden we airco en een mini bar met lekkere koude frisdranken in de bus. Ik heb merendeels geslapen in de bus, want ik kon nauwelijks mijn ogen open houden. Van wat ik heb gezien en wat Irshaad heeft verteld is de omgeving heel erg mooi. Je ziet vrij veel armoede. De huizen lijken vaak niet af, maar er zijn ook enorme huizen bij die op paleizen lijken. Ook is er bijna elke kilometer een tankstation te vinden en lijken de grote bussen voorrang te hebben op iedereen.

Na bijna 8 uur onderweg geweest te zijn kwamen we eindelijk aan in Alanya bij het Maren Beach appartement. De omgeving is hier adembenemend! We kregen een heel warm ontvangst (helemaal toen we zeiden dat we uit Amsterdam kwamen). De balie medewerker spreekt redelijk goed Nederlands. We hebben een appartement op de 5e (hoogste) verdieping gekregen en van hieruit heb je het mooiste uitzicht op de zee en de bergen om ons heen. Bij aankomst kwamen er nog 4 schoonmaaksters die de ruimte heel netjes en schoon hebben gemaakt. We hebben een woonkamertje, balkon, kleine keuken, badkamer met douche, bad en wc en een slaapkamer. Alleen om boven te komen moeten we wel door een heel kleine lift waar je bijna claustrofobisch van word.

We hebben gisteren niet zoveel gedaan, omdat we letterlijk dood op waren van de reis en ook de warmte. Irshaad heeft wel de omgeving een beetje verkend en ik heb merendeels uitgerust en de koffers uitgepakt. 's Avonds zijn we wat te eten gaan zoeken.2 minuten hier vandaan is er een supermarkt die erg goedkoop is. Daar hebben we brood en worstjes en eieren gehaald voor in de ochtend en heel veel water voor de komende dagen. Daarna zijn we bij een restaurantje gaan eten. De prijs was redelijk en het eten was niet slecht. Vooraf kregen we traditioneel turks brood met tzatziki en nog een andere groentedip (het was ons aangeraden om dat eerst te eten om buikklachten te voorkomen), daarna kregen we een groot bord met een beetje patat, een beetje rijst, een beetje salade, een groente sate en 2 kip sate. Het was zo veel! De man die ons hielp vond ons blijkbaar zo aardig dat hij ons gratis het nagerecht wou aanbieden, maar dat moesten we wel weigeren anders zouden we echt niet terug kunnen lopen naar het appartement.

Gisteren zijn we vroeg gaan slapen (21.30u) en vanmorgen om 9 uur goed uitgerust al op. Het is gelijk heel erg warm. Het eten van gisteren is gelukkig niet verkeerd gevallen bij ons. Straks hebben we een bijeenkomst met de reisleider, maar nu eerst ontbijten.

- Ik wist dit van te voren niet, maar de tijd hier is een uurtje later dan in Nederland, dan weten jullie dat ook.

Vandaag is het nog warmer dan gisteren, dus goed insmeren en dan zien we wel wat de dag ons brengt.

Liefs vanuit Alanya!

thuisfront

Zo, wat een avontuur allemaal. Nu al !!Het begint met het vliegtuigje. Oooh zielig voor Irshaad. Kreeg hij geen kramp toen jullie aankwamen. Met zo'n reistijd zouden jullie in Suriname aankomen. Maar leuk om te lezen wat jullie al meemaken. Krijg een beetje een beeld van de omgeving. En wat betreft de visa? Moeten wij een visa voor Turkije? Je moet dit aan jullie reisleider vragen. En maak gebruik van de klantvriendelijkheid, als ze jullie aardig vinden.
Waren die puri's nog goed?
Nou, genieten jullie en graag foto's. Take care.
Liefs,
ma, pa en shaïf

Oom steven

hoi guys, nice blog ..mooie foto's...................genieten jullie van vakantie en voorzichtig.
groetjes.