Irshaad & Tanisha exploring the world and getting lost in beautiful places

Touren met een privé chauffeur

Selamat pagi! Goedemorgen lieve lezers!

Terwijl een deel nu pas gaat slapen en een ander deel bijna moet opstaan, is bij ons inmiddels de middag aangebroken. Het tijdsverschil is zo groot met Nederland en Suriname dat ik af en toe even erbij stil moet staan. Je kan bijna zeggen dat de één vanuit het 'verleden' mee leest en één vanuit het 'heden' terwijl ik schrijf vanuit de 'toekomst'. Wie zegt dat tijdreizen niet mogelijk is

Wink

Maar goed, we gaan verder met het volgende verhaal. Woensdag was zoals ik al zei weer een lange dag geworden en we waren ook nog moe van de dag tour op dinsdag, dus besloten we op donderdag lekker helemaal NIKS te doen! Wat heerlijk als je gewoon letterlijk een dagje kan niksen. Gewoon lekker uitslapen. Beetje eten af en toe. Boekje lezen of beetje vervelen op internet. Film kijken. Nog een dutje doen en dan in de avond lekker uit eten. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst echt zonder zorgen een dag niks heb gedaan. Zouden we vaker moeten doen

Smile

Het dagje niksen was eigenlijk ook wel bewust. Niet alleen uitrusten van de afgelopen dagen, maar ook uitrusten voor de volgende dag. We gingen op vrijdag namelijk touren met een privé chauffeur. Voordat we woensdag naar de Uluwatu tempel gingen hadden we nog even een taxi naar Seminyak square gepakt. Zoals gewoonlijk kregen we weer de ondervraging "where are you from, how long are you staying, do you have plans, are you on honeymoon etc etc". Deze taxi chauffeur ging zelfs een stapje verder. Nadat we vertelden dat we maar 3 excursies hadden, pakte hij zijn mapje erbij "for 600.000roepie I take you on tour all day". Dat is iets van 35/40euro voor 2 personen een hele dag..ik bedoel why not! Hij zou ons naar plekken kunnen brengen waar we nog niet waren geweest, dus toen we 15min later uit de taxi stapten hadden we een privé chauffeur geregeld voor vrijdag.

Vrijdag brak dus aan en om stipt 09.00u stond onze chauffeur Nyoman Wila (met de Indo versie van Ujala al aan in de auto) voor de deur en gingen we op pad.

Eerste stop was de Pura Taman Ayun of Mengwi Royal Temple. Deze tempel staat op een eiland in de rivier en is omgeven door het water waardoor het lijkt alsof het hele 'park' op het water drijft. De Balinese naam voor de tempel betekent ook 'Garden temple in the water". In het midden van het park kan je meerdere 'merus' van verschillende hoogten zien (dat zijn de toren met opgestapelde daken). De torens representeren de bergen waar de Goden op leven. Hoe hoger de toren, hoe belangrijker de God. Het park was ontzettend mooi en groot. Het is zo indrukwekkend hoe elke tempel zijn eigen speciale kenmerken heeft en toch allemaal zo bijzonder zijn. Het zijn echt plekken waar je helemaal tot rust kan komen. De mooie bloemen en de vele mooie vlinders die hier rond dwarrelen geven het echt een beetje een paradijselijk gevoel.

Als je een tour via een organisatie boekt, dan zit de entree prijs naar de vele bezienswaardigheden al erbij. Als je een privé chauffeur huurt, dan betaal je dit zelf. Gelukkig zijn de prijzen hier zo laag dat het niet eens uitmaakt. Voor 3 personen hebben we voor deze tempel slechts €4 totaal betaald en parkeer was geloof ik maar €0,30. Niet alleen wij vonden het leuk om hier een kijkje te komen nemen, onze chauffeur was ook druk erop los aan het fotograferen. Hij wist ons wel het één en ander te vertellen over alles wat we zagen. We merkten wel dat hoe meer we vroegen, hoe meer hij vertelde. Vroegen we niks, dan zei hij zelf ook niks. Het is net waar je van houdt. Soms zie ik mensen rondlopen waarbij de 'reisleider' heel veel aan het vertellen is zonder dat de mensen wat vragen. Onze chauffer liet het een beetje aan ons over. Wij zijn zelf vrij stille types dus het was soms wel een beetje ongemakkelijk, maar aan de andere kant ook wel weer fijn dat hij ons zelf een beetje liet rondkijken.

Nadat we alles een beetje hadden gezien gingen we door naar de volgende stop. Onderweg naar de auto zagen we op straat een man met een luwak op zijn schouder (civet kat, kom ik later op terug). Nyoman vond dit zo bijzonder en vroeg gelijk of Irshaad en hij zelf de kat ook even op schouder mochten (blijkbaar zijn het normaal gesproken hele schuwe dieren).

Voor Irshaad was het wel even vreemd zo een groot fluffy beest op zijn schouder die constant aan het snuffelen en bewegen was. Ik kon nauwelijks een goede foto ervan maken. Nyoman was zelf helemaal selfies aan het maken en zat zelfs in de auto nog helemaal met een big smile.

De volgende stop zou de Ulundanu tempel zijn, maar omdat wij die dinsdag al hadden gezien ging Nyoman op zoek naar een koffieplantage waar we even rond mochten kijken. We reden eerst langs eentje die gesloten was, dus daarna reed hij door naar een andere en we vonden het daar allebei zo leuk! Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan verwachtte. Toen Nyoman erover vertelde in de auto wilden we best wel de plantage zien, maar doordat hij zich niet altijd even goed in het Engels kon uitdrukken wisten we eigenlijk niet precies wat ons te wachten stond. Soms moet je dingen maar over je heen laten komen en zien hoe het uitpakt. In dit geval was het wel echt heel leuk.

We kwamen aan bij een heel klein plaatsje in the middle of nowhere. Alles helemaal groen. Voor de meeste van ons (waaronder wij toen we daar aankwamen) was het eigenlijk gewoon bos, maar er was zoveel te zien. We werden opgewacht door een hele aardige vrouw die heel open en hartelijk was. Ze sprak zo zacht en vriendelijk en vertelde ons zoveel. We liepen eerst een klein trapje op die naar de plantage zou leiden. Nu denk je dat je een veld ziet met allemaal bomen, maar het was eigenlijk gewoon een soort moestuin. Vanaf de eerste stap die je binnen zet zie je al vanille planten, koffieboompjes (robusta en arabica), loop je wat verder dan heb je de cacao plant, ananas plantjes, citroengras, kruidnagelplant en een zwarte peper plant (zie foto pagina). Zo leuk om te zien. Alles wat wij kant en klaar in de winkel kopen en waarvan je soms niet eens weet hoe ze precies groeien kon je hier gewoon in de pure natuur zien. Weet je hoe de cacoa vrucht eruit ziet en hoe dat smaakt? Echt apart hoor. Het lijkt een beetje op een kleine versie van een gele meloen en de vrucht lijkt op Surinaamse swit bonki, maar dan zuur. Wij hadden er geen idee van.

In het midden van het tuintje zat in een kooi een luwak (zo een kat die Irshaad eerder op zijn schouder had). Het bijzondere aan deze luwak is (voor degene die het niet weten) de koffie die bij hun 'vandaan komt'. Ik zeg het even zo, omdat de uitspraak niet helemaal klopt, maar toch ook wel. De luwak eet namelijk de rijpe vruchten van koffieplant. De koffieboon slikt het dier daarna heel in. In 3 dagen tijd fermenteerd de boon in de maag van de luwak en komt er daarna als uitwerpselen weer uit (vies verhaal he!). Deze uitwerpselen worden door de mensen opgeraapt en schoongemaakt. Vervolgens worden de (nog steeds hele) bonen gedroogd, gepeld, gebakken en gestampt. Dit heet dan kopi Luwak (of Luwak koffie). Dit is de duurste koffie van de wereld. 1 kg kost ongeveer €250. Door het proces wat de bonen doorlopen is de koffie geheel biologisch en vrijwel caffeïne vrij. Ik hou niet van koffie en dit verhaal maakt het nog minder smakelijk, maar volgens Irshaad die op de plantage een kopje heeft geproefd was het best wel lekker (ik zal hem maar op zijn woord geloven).

Aan het eind van de rondleiding mochten we gratis 12 verschillende koffie en thee soorten proeven. Elk werd op de plantage gemaakt en is helemaal vrij van toegevoegde stoffen. Gewoon puur natuur. Elke thee of koffie heeft ook zijn eigen geneeskrachtige werkingen.

We begonnen met de roodachtige Mangosteen thee rechtsonder en gingen zo met de klok mee naar boven (op de fotopagina is er een lijst waar staat wat alles is). De mangosteen thee vond ik erg lekker en zo waren er nog een aantal tussen die heel lekker waren en sommige iets minder. Van de lekkerste hebben we kleine zakjes gekocht voor thuis

Smile
Het was een hele leuke en leerzame tussenstop. Lekker afgelegen en rustig. We hebben er echt van genoten!

Na de plantage gingen we door naar Monkey forest. Toen we daar uitkwamen was het keihard aan het regenen. Dus terwijl ik snel uit de auto wilde stappen en een paraplu wilde aanpakken van een mevrouw die ons de rondleiding zou geven, viel mijn mooie camera van mijn schoot op grond, recht op lens

Cry
Gelukkig is de camera in orde. Het werkt nog, alleen zit een stukje van mijn lens nu vast waardoor het niet meer wilt scherpstellen als ik inzoom. Ik baal zo erg ervan! Kan niet wachten tot ik thuis ben om het te laten maken. Dat betekent de rest van de vakantie met mijn telefoon foto's maken, of alleen van dichtbij foto's maken met de camera. Heel jammer, maar het had nog erger kunnen zijn.

In ieder geval, we werden dus rondgeleid door een wat oudere mevrouw. Weer heel lief en sprak zo zacht. Was ook heel lief naar de aapjes. We konden voor ongeveer €0,10 een zakje pinda's kopen om aan de apen te voeren. Ze waren zo schattig!

We waren daar toevallig ook rond etenstijd. Er kwam een auto met een grote zak met zoete aardappelen aan en als je zag hoe alle apen erop afkwamen. Heel leuk om te zien. Een aap die pas een baby had gekregen kwam pinda's halen bij Irshaad en blijkbaar vond een andere aap dat niet zo leuk dus die klom uit het niets op Irshaad zijn schouders. Doordat Irshaad ook een paraplu vasthield begon de aap vervolgens te krijsen en z'n tanden te laten zien. Dat was best wel eng, maar gelukkig sprong hij weer naar beneden toen Irshaad eenmaal liet zien dat hij geen eten voor hem had. Het was een beetje jammer van de regen, maar toch wel een leuke ervaring.

Iets verder in het park waren enorme vleermuizen te zien. Wat een enge beesten zijn dat. We werder gelijk gevraagd om foto met de vleermuis te maken, maar zelfs Irshaad moest daar 2x over nadenken. Voor mij hoeft het niet hoor! We wilden wel foto's met de traditionele kleren maken en uiteindelijk wisten ze Irshaad over te halen om toch de vleermuis vast te houden...

De vleermuis was banger dan wij, maar ik had al moeite om erachter te staan! Laat staan om het vast te houden. Zo zielig voor de vleermuis, maar ze worden gelukkig heel goed behandeld en het is wel een hele vette foto! Deze vleermuizen eten alleen papaya en drinken thee

Smile
dat maakt ze een stuk minder eng..toch?

Hierna zat de rondleiding door Monkey forest erop en gingen we eerst lunchen bij een warung.

Hmm....saté....En het was echt lekker!

De laatste stop was de Tanah lot tempel.

Ook dit is een hele bijzondere tempel. De tempel ligt in de zee boven op een rots en is alleen toegankelijk als het eb is. De meeste mensen komen hier rond zonsondergang, omdat dit één van de mooiste plekken is om een foto te maken, maar het regende nog steeds dus dat was voor ons toch niet nodig geweest. Wij hadden ook geluk dat we eerder waren gegaan, want we kwamen daar aan toen het eb was. Hierdoor konden we (toch wel met een beetje natte voeten) de tempel goed bekijken. Anders hadden we van een verre afstand moeten staan om foto's te maken. We konden nu de heilige zeeslang bewonderen (en Irshaad heeft het aangeraakt, ik ben DOODSBANG voor slangen dus mij niet gezien) en we konden de heilige waterbron zien. De tempel is omgeven door zout water, maar uit de bron komt zoet water. Bijzonder hè? Het was jammer dat het zo donker was, want hierdoor konden we niet echt mooie en duidelijke foto's maken, maar belangrijkste is dat we er zijn geweest.

Bij deze tempel konden we ook naar een slangen park. Ik ben echt als de dood voor slangen, maar aangezien Irshaad zo graag slangen wou zien zijn we toch even gegaan. Wat een enorme dikke slangen waren daar. Ik bleef echt op een afstand staan. Krijg de kriebels als ik eraan denk! Ze probeerden Irshaad een foto te laten maken met een slang, maar hoe stoer hij ook is en hoe graag hij de slang ook wou zien (en wel heeft aangeraakt)..een foto was niet nodig. GELUKKIG!

Embarassed

Door de regen en doordat we de Ulundanu tempel al hadden gezien was onze tour iets eerder klaar dan vooraf afgesproken, maar het was niet erg. We hadden een bijzonder leuke en leerzame dag gehad en onze chauffeur heeft ons echt naar mooie plekken gebracht. Hij heeft zelfs routes gereden die veel mooier waren dan wanneer hij via de steden was gereden.

Al met al was het weer een geslaagde dag. Nu waren we wel toe aan een lekker chill weekend!

Stay tuned for the next epic story!!

Love,

Tani & Irri

Shoef

Wat een prachtige foto in traditionele kleding!

Jency

Leuk hoor Tani en Irshaad.... heel stoer hoor met die vleermuis......best wel eng. Groetjes.