Irshaad & Tanisha exploring the world and getting lost in beautiful places

Let's drive on day 5

Zucht. Het is al vrijdag. De tijd is voorbij gevlogen! ???? De een na laatste dag is aangebroken. Wat zouden we willen dat we weer bij maandag konden beginnen. Time flies when you're having fun!

Maar eerst moesten we vandaag nog beleven. Vandaag stond de gehuurde auto op het programma. De vorige keer dat we hier waren hadden we de mini jeep gehuurd waarmee Irshaad en ik op eigen safari door de bergen gingen. Bij de man van dinsdag (waar we ook de excursies hebben geboekt), Alex (nog zo een naam waarvan je denkt yeah right), hebben we dit keer een andere auto gehuurd. We vertelden hem dat de vorige jeep ons aan het eind van de avond in de steek had gelaten en hij gaf toe dat het hele oude auto's waren. Hij verzekerde ons ervan dat hij veel nieuwere en betere auto's had. Namelijk een Fiat Albea en een Renault Clio. Als ex-Renault eigenaars wisten wij hoe goed Renaults zijn. Dus niet helemaal gek dat Irshaad zijn voorkeur naar de Clio uitging. Alex probeerde ons nog te overtuigen "on friday I have a very nice Fiat". Irshaad keek mij aan en ik wist genoeg "he prefers the Clio". Alex begon te lachen, gaf mij een boks en zei "you are very good, you know him very wel! ". Haha, ja wat wil je na 10 jaar! Maar goed, hij ging even bellen naar "iemand" om een Clio voor ons te regelen. De persoon aan de andere kant van de lijn zij waarschijnlijk dat het goed was, want toen Alex had neergelegd zei hij dat hij ons de Clio voor vrijdag kon garanderen. Irshaad vroeg van welke bouwjaar de auto was. "2015/2016". Hij zou wel 48 auto's te huur hebben en allemaal nieuw. Nice! Even een formuliertje invullen. Alex moest schrijven dat we een "car" hadden gehuurd. Een Clio. Je ziet hem denken. Clio. Spreekt het uit. Eh K-e-lio. Schrijft op Cilio. Oh boy. Silence. I Cilio!

Nadat we bij Alex weggingen zei ik nog "ik geloof nooit dat die auto zo nieuw is", maar ja alles is beter dan de mini-jeep van de vorige keer???? we vroegen ons alleen wel af welke auto we dan precies zouden krijgen. Bij andere excursie bureaus zagen we plaatjes van auto's die wat ouder waren en ik zei nog "wedden dat we zoiets krijgen". Toch was elke dag even de "Cilio" een gesprekstopic. Nog tot 09.55u op vrijdag, 5min voordat we de auto zouden krijgen was het laatste wat we zeiden "ik wil nu toch wel weten wat die Cilio is!!" Het ergste zou zijn als we letterlijk een auto kregen die Cilio zou heten. Maar nee hoor. Het was nog erger.

We kregen de Fiat.

De man die de auto kwam brengen wist niks over een eventuele Clio, dus we moesten het maar doen met de Fiat. Op zich geen slechte auto. Het was veel beter dan de mini-jeep. Het moet dan maar. Papieren getekend en off we go.

We wisten eigenlijk niet zo goed waar we naar toe wilden gaan dus Irshaad heeft voor vertrek nog even opgezocht waar we een grote markt konden vinden. Helaas was de grote markt waar we vorige keer gingen dicht vandaag dus zouden we naar Gazipasa gaan, 60km verderop, waar een markt zou zijn. Of anders bij Mahmutlar, 12km verder. Helaas hadden we de info niet goed opgeschreven want eenmaal onderweg zagen we opeens "u rijdt mahmutlar uit". Oh. Nou dan maar doorrijden naar Gazipasa. 60 km later komen we daar aan, blijkt de markt alleen groente en fruit te hebben. Fail. Dus wij weer terug. Ziet Irshaad op zijn telefoon dat de markt van Mahmutlar op zaterdag is. Okay. En nu? Nou dan maar de bergen in. Vorige keer waren we op een mooie plek, laten we daar maar gaan.

Eindelijk weer in Alanya rijden we de bergen in..probleem was dat we niet meer zo goed wisten waar die plek was. Dus we zijn maar ergens gestopt. En wat denk je? Toen we het hadden opgegeven en terug naar de boulevard wilden om te eten, vonden wie die plek! Win!

Nadat we genoeg van het uitzicht hadden genoten zijn we op zoek gegaan naar eten (Maccie!!!!).

In Alanya is het vrijwel overal betaald parkeren. Voor €1/3 TL kan je een uur parkeren. Ook 2 uur voor 4.50TL. Het mooiste is dat je geen betaalautomaat hebt, maar een daadwerkelijk persoon die een betaald gebied onder zijn hoede neemt. Die geeft je een bonnetje met de tijd dat je bent aangekomen en als je terug bent betaal je die persoon het bedrag hoe lang je bent gebleven. Hoe handig is dat? Het word je zo makkelijk gemaakt en er is iemand die constant op je auto let. Wat wil je nog meer? Hetzelfde bij tanken. Je hoeft niet eens uit te stappen. Je geeft die persoon je sleutel, zegt hoeveel je in je tank wilt en hij tankt voor je. Daarna betaal je hem en krijg je je sleutel. Zo simpel en veilig! Wil je voorkomen dat mensen wegrijden zonder te betalen? Dit is hoe! En je creëert werk. Ideaal!

We gaan weer verder. Het is inmiddels 14.30u en de auto moet 19u terug. Op naar Side dan maar weer! Maar dit keer niet voor de ruïnes. Dat was eigenlijk de bedoeling, maar eenmaal daar zagen we winkeltjes en de boulevard dus hebben we daar onze slag weten te slaan. Om 18u gingen We weer terug en waren we mooi op tijd om de sleutels in te leveren.

Irshaad heeft misschien wel 400km met de Fiat gereden.Ja het vervelende is dat we nu nog steeds niet weten hoe de "Cilio" er precies uit zou zien, maar we zijn in ieder geval veilig en wel van A naar B gegaal zonder problemen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Het was wederom een geslaagde dag! Nu op naar de laatste.

Love from Alanya!